אום זוקא- מסלול בבקעת הירדן

שבת גשומה ואתם מחפשים אזור יבש יותר לטייל בו? נתקעתם בארץ בחול המועד וכל שמורות הטבע עמוסות ומבאסות? הנה הצעה למסלול באזור לא מוכר, עם פריחה מרהיבה והמון ירוק בעיניים. קבלו את שמורת אום זוקא. מסלול מושלם לסופ"ש של סוף החורף.

טיול רגלי באזור בקעת הירדן.

אורך המסלול כ-5 ק"מ, חלקו בעלייה.

המסלול נמצא באזור B .

ההגעה מירושלים: נוסעים בכביש הבקעה (כביש 90) ופונים שמאלה לכביש 57 שהופך בהמשך לכביש 578.

מה רושמים ב"וייז"?

"יאום זוקא"

המסלול מתאים למבוגרים ומשפחות אוהבות לכת.

הזמן המומלץ לטיול בשמורה הוא תקופת האביב. בתחילת מרץ יש פריחה של תורמוסים ליד חמדת ולאורך המסלול פריחה של אירוס הגלבוע.בחורף ניתן לטייל אך השביליים בוציים.

יש שולחן פיקניק בתחילת המסלול וכן עגלת קפה ובה פינות זולה. אין לאורך המסלול צל או ברז.

מי זאת אום זוקא ולמה נקראה על שמה שמורה?

בדרך מירושלים לשמורה היה לי זמן להריץ חיפושון בגוגל. למרות שהוא בדרך כלל די חכם ומשכיל, הפעם גוגל לא ממש ידע. גם הוא הופתע שרכס הרים נקרא על שם אישה אלמונית, שכל מה שידוע לגביה זה שהיא אם גאה לזוקא. גם רועי צאן פלסטינים ששאלנו במקום לא ממש הכירו אותה ועצם השאלה העלתה חיוך על שפתותיהם. 

בכל אופן, עם המציאות אי אפשר להתווכח ושמורת אום זוקא, שנקראית ע"ש רכס ההר בו שוכנת, היא אחת השמורות המיוחדות והיפות ביותר. למרבה הצער, חלון ההזדמנויות לטיול בשמורה הוא צר למדי משום שבאפריל המרבדים הירוקים מחליפים את צבעם הבוהק לחום-מדבר, הפרחים נובלים והמטיילים ברובם עוזבים את האזור לתרדמת קיץ.

הזמן המושלם לטיול בשמורה הוא חודש מרץ, אז תזכו לטייל במרחבים אינסופיים: הרים שמכוסים בפלומה ירוקה ופריחה ססגונית כולל אירוסים, נוריות ועוד.

 

איך מגיעים לאום זוקא?

כביש 90 הוא אחד מהאהובים עלינו ואנחנו נוסעים בו לצפון דרך קבע. מכביש הבקעה יורדים שמאלה (מערבה) לכביש 57. סמוך לצומת אנחנו עוצרים להמתין לחברים ובינתיים מצטלמים מתחת לקשת סלע טבעית מימין לכביש.

בזמן ההמתנה אנחנו פוגשים את אבו ואום רמי עם בנם ומשפחתו. אבו רמי מספר שהוא גר בשכם ועובד באזור עפולה כצבעי. בשכם הוא מרוויח פחות מ 200 ש"ח ליום עבודה ובעפולה- 600 ש"ח. גם אבו רמי לא יודע מי זאת אום זוקא ואפילו אומר שאין באמת שם כזה בערבית.

מי שנוסע בכביש 57 הנידח, יכול בקלות לחשוב שהוא בארץ רחוקה כמו הודו או גיאורגיה. הכביש מתפתל לאורך תוואי נחל תרצה שנקרא גם "ג'יפתליכ"- כינוי תורכי לאדמות ששיכות לסולטן ואכן, עמק ג'יפתליכ היה שייך בעבר לסולטאן התורכי, שרכש אותן במאה ה-19. אם הגעתם מרחוק ואתם רעבים, כדאי לגלות עירנות: בצד ימין של הכביש תופתעו לראות קונדיטוריה מטופחת ומפונפנת שנראית ממש לא שייכת לג'יפתליכיה המקומית.

אחרי הפנייה למושב חמרה, כביש 57 הופך לכביש 578. בעונת האביב הדרך יפה ולצד הכביש מרבדי חרציות צהובות.

ממשיכים עם הכביש עד שתראו משמאלכם את בסיס האימונים "בקעות". בהמשך הכביש יש פניות ימינה ליישוב רועי וליישוב חמדת.

ביס על הדרך

ביס על הדרך: אם הגעתם לאזור ביום שישי, אין מנוס מלעצור בקפה-קונדיטוריה "רוזיליה" ביישוב חמדת. בית הקפה מנוהל ע"י נתנאל וחנה עגיב, ונקרא ע"ש סבתא רוז'י שאהבה מאד לאפות.

אתר אינטרנט-רוז'יליה

טיפ

טיפ על הדרך: מאחורי מכינת חמדת נמצאת תצפית יפה. אם הגעתם בתחילת מרץ תוכלו לראות פריחה נהדרת של תורמוסים בסגול-בוהק.

נפנה בכביש 5788 שעולה לכיוון בסיס צה"ל שנקרא פל"ס נחל. אנחנו בחרנו להחנות את הרכב סמוך לבסיס ולהתחיל את הטיול שלנו מנקודה זו. בכניסה לבסיס יש שולחנות פיקניק נחמדים שנועדו אמנם לחיילות בבסיס אבל גם מטיילים מוזמנים להפסקת צהריים. רק לא לשכוח לפנות את הזבל.

טיפ

עוד טיפ על הדרך: שמורת הטבע אום זוקא נמצאת בשטח המוגדר כשטח B וחלקו עובר בשטח אש. אם הגעתם שלא בסופ"ש, יש לתאם את הטיול עם צה"ל.

טלפון של מוקד טיולים הבקעה:  02-9943320

 

טיפ

ביס על הדרך- עגלת הקפה של מירב (דו"ג 13)  מציעה משקאות וחטיפים למטיילים. מספר הטלפון של מירב 0542044393

מסלול בשמורת אום זוקא

מהבסיס הצבאי ממשיכים ישר במורד הכביש (כביש מעלה שי) ממנו פונים ימינה לתחילת המסלול. איך אומר השיר "איזה יום שמח- יום של הפתעות": בתחילת המסלול מחכה לנו הפתעה נעימה. ממש באמצע שומקום, על ההר הנידח הזה, ניצבת עגלת הקפה של מירב ולידה פינת זולה עם נוף מהמם של הרי הגלעד ובקעת הירדן שפרושה מתחתינו. כל כך כיף לשתות נס חם ולצפות בנוף שכמעט התפתנו לוותר על המסלול ולהישאר לתפוס שמש. 

 

גררנו את עצמינו באי רצון מהפינה המקסימה ואחרי כמה מטרים מצאנו עוד מקום לתת מנוחה לרגלינו העייפות: מטע הגיבורים. במטע 370 עצי זית שכל אחד מהם ניטע לזכר חייל שנהרג באזור בקעת הירדן. במקום גם נדנדה שצופה אל הנוף ופינות ישיבה.

מכאן ממשיכים בשביל שיורד מטה מטה אל העמק ומסומן בשחור. הנוף יפה מאד אבל קשה להבחין בו כי המבט נמשך לאדמה, לפריחה צבעונית של חרציות, נוריות, קדד ועוד. אחרי כשני קילומטרים השביל השחור משתלב עם שביל שמסומן כחול. חשוב להקפיד לפנות מערבה (פונים שמאלה) משום שפניה ימינה תוריד אתכם למסלול לנחל תלכיד עליון.

ההליכה במסלול המסומן כחול נמשכת כקילומטר, העלייה לא קלה אבל אפשרית לגמרי גם למשפחות מיטיבות לכת.

לאורך הדרך אפשר לראות עדרים של צבאים וכן שרידים ארכיאולוגים כמו שרידי מחנה הצבא הרומי שחנה באזור. עם כל הכבוד לצבא הרומי, את הילדים עניינו בעיקר שרידי מכוניות ישנות שמושלכות לצד הדרך.

 

אום זוקא- סיום המסלול

החלק האחרון של המסלול מסומן בסימון שבילים ירוק ועובר לצד חוות בודדים שהוקמה על ראש הגבעה. לצד החווה סוסים ופרות שמשוטטות בשטח ויכולות להיות קצת תוקפניות.

באינרטנט היה כתוב שכאן ממש יש שרידי בית בד עתיק (לא מצאנו…).  אחרי קילומטר של הליכה בשביל הירוק, פוגשים את כביש מעלה שי, ולאורכו נלך עד סוף המסלול. העליה די תלולה ולא קלה, במיוחד לבטטות  מאותגרות הליכה כמוני. כדי להמתיק את הקושי, לצד הדרך מקבצים של אירוס הגלבוע, בצבעי סגול בוהק, מראה מרהיב ללא ספק.

 

מעלה שי ותצפית ג'ינו

כביש מעלה שי הוא כביש אספלט צר אבל עביר לכל רכב, וניתן להמשיך איתו עד לכביש הבקעה ("ברוש הבקעה"). אנחנו הסתפקנו בנסיעה קצרה עד לתצפית שלא כדאי להחמיץ.

יוסי ג'ינו היה איש סיירת מטכ"ל ו"לוחם צללים"- כפי שמוסבר בשלט גדול שמוצב לזכרו במקום. התצפית מטופחת ויש בה שולחנות מוצלים, נדנדה ונוף מהמם. איזה סיום מושלם לטיול מושלם!

ביס על הדרך

 ביס על הדרך- למרות נידחותו של האזור הוא משופע בבתי קפה מיוחדים. אם הגעתם עד כאן רעבים, תוכלו לעצור ביישוב האקולוגי "רותם" לארוחת בוקר בקפה שנושא את שם היישוב.

קפה רותם

עין סוכות

שום טיול הוא לא ממש שלם בלי טבילה במים קרירים. מזל שבמרחק של נסיעה קצרה מעין זוקא נמצא מעיין "עין סוכות" (בווייז: "עין סוכות")

איך מגיעים למעיין?

אחרי העצירה ביישוב רותם, ממשיכים הלאה על כביש 578. נסיעה של 5 ק"מ על הכביש תביא אותנו חזרה לכביש הבקעה (כביש 90). על כביש 90 ניסע דקה אחת (2 ק"מ) עד לפניה שמאלה לדרך עפר. (יש שלט חום שמכוון למקום). הפנייה לעין סוכות נמצאת בין היישוב מחולה למדרשת שדמות מחולה.

דרך העפר שמובילה למקום משובשת בחלקה אך עבירה לכל רכב. 

סמוך למעיין שולחן פיקניק וצל והוא משמש כמקום רחצה לישראלים מהיישובים הסמוכים וגם לתושבי האזור הפלסטינים.

 ביס על הדרך- הפיצריה "פיצה במשק" בשדרות מחולה, פתוחה בימי חמישי בין השעות 18:00ל 22:00.

כיף שהצטרפתם והצטרפתן אלי לטיול באום זוקא ועין סוכות. כדי להרשם לרשימת התפוצה ולקבל הודעה על פוסטים חדשים בבלוג- הכנסו לכאן

אם אתם מטיילים באזור אולי יעניין אתכם לקרוא גם על מקומות נוספים בסביבה:

יריחו טיול
טיול זוגי בארץ
ריבה ארז

טיול ליריחו- העיר העתיקה בעולם

יריחו נושאת בכמה תארים מכובדים ובינהם "העיר העתיקה בעולם" וגם "העיר הנמוכה בעולם". טיול ביריחו מותר לישראלים בקבוצות ובתיאום מראש עם הצבא. מוזמנים להצטרף לטיול שלנו בעיר

יוצאים לדרך »
אגמון מצפה יריחו
טיול זוגי בארץ
ריבה ארז

אגמון מצפה יריחו ומרפסת ים המלח

בדרך מירושלים לים המלח, אפשר לעצור באזור מצפה יריחו. אגמון מצפה יריחו הוא נווה מדבר מקסים שמתאים לפיקניק או לרחצה. מרפסת ים המלח הסמוכה היא תצפית מרהיבה על הרי אדום והעיר יריחו

יוצאים לדרך »

keep in touch

"

פוסטים אחרונים

מונטנגרו למטייל
אירופה טיולים
ריבה ארז

מונטנגרו למטיילים- מסלול של שבוע

טיול כוכב במונטנגרו- מסלול לשבוע. למונטנגרו יש משהו לכל אחד וכל אחת: נופים מטריפים, שמורות טבע ירוקות, תצפיות, חופי ים, מרינות לעשירים ורפטינג למשפחות. מזמינה אתכם ואתכן להצטרף לטיול כוכב במונטנגרו בחודש אוגוסט.

יוצאים לדרך »

נישאר ידידים?