מעבר לקווים- טיסה בשמי נסקה פרו.

טיסה מעל שמי העיירה נסקה בפרו מזמנת למבקרים חוויה מיוחדת במינה והזדמנות לראות את "קווי נסקה" המדהימים מלמעלה.

נצא לדרך?

קווי נסקה המיסתוריים

בעיירה הקטנה נסקה בפרו, שנמצאת בלב מדבר צחיח, אין שום דבר מיוחד: רחובות מוזנחים, מכולות קטנות, כיכרות וכבישי אספלט. למרות זאת היא אחת העיירות המפורסמות ביותר בפרו. הסיבה לכך נעוצה לא בעיירה עצמה, אלא באחד האתרים המיוחדים ביותר בעולם שנמצא כמה עשרות קילומטרים ממנה: קווי נסקה.

השבוע קראתי ידיעה בעיתון על גאוגליף חדש שהתגלה באזור נסקה: ציור של חתול רובץ כשפניו מוסבות קדימה ואוזניו זקורות. התמונות העלו בי את החשק  לכתוב פוסט על המקום המופלא והמסתורי הזה.

גאוגליף הוא ציור או תרשים גדול שצוייר על הקרקע ע"י בני תרבויות קדומות. הגאוגליפים מתחלקים לגאוגליפים "חיוביים" (למשל תרשים שנעשה ע"י סידור סלעים) וגאוגליף "שלילי"- ע"י חפירה בקרקע.

הגאוגליפים בנסקה הם כנראה המפורסמים ביותר בעולם (אם כי לא הגדולים ביותר): מאות של קווים שחפורים באדמת המדבר בעומק של 10-30 ס"מ. מכיוון שהשכבה העליונה של הקרקע כהה והשכבה שמתחתיה בהירה- החפירות יוצרות ציורים ענקיים. כמה ענקיים? כל כך ענקיים שלא ניתן להבחין בהם אלא ממעוף הציפור.

הקווים משתרעים על שטח עצום של כ 500 ק"מ ונשמרו הודות למזג אוויר יבש במיוחד וסביבה נטולת רוחות.

האדם המערבי הראשון שלמד להכיר את הקווים היה ארכיאולוג בשם פול קוסוק. בעת שערך מחקר באזור גילה את ה"תעלות" והחליט לערוך שירטוט שלהן, כשסיים את השירטוט הבין שלפניו לא עומדת מערכת השקייה אלא ציור עצום של יונק דבש.

ציור של ציפור- קווי נסקה

מכיוון שאין באזור שום הר או מקום גבוה ממנו ניתן לתצפת על הציור, סיבת יצירתם של הקווים נותרה מיסתורית ומשמשת נושא פורה למחקר כבר קרוב למאה שנה.

 

מריה רייכה- חוקרת קווי נסקה

במסגרת פינת פירגון לנשים מובילות, כדאי לציין שאחת החוקרות המפורסמות ביותר בתחום היא מריה רייכה, מתמטיקאית וארכאולוגית גרמניה. היא נקלעה לפרו במקרה, כששימשה מטפלת לילדי הקונסול הגרמני בלימה. אחרי עליית הנאצים לשלטון החליטה שלא לחזור לגרמניה ומצאה עבודה במוזיאון הארכאולוגי שם הכירה את פול קוסוק, הצטרפה למחקר שלו והמשיכה אותו גם אחרי שקוסוק עזב את פרו ב 1949.

מריה רייכה נותרה בפרו עד יום מותה, בגיל 95, ולא הפסיקה מעולם לחקור ולהאבק למען שימור האזור והכרתו ע"י האו"ם כאתר מורשת עולמית. היא לא התחתנה ולא היו לה ילדים וחייה היו מוקדשים למעשה לחקר הקווים.

התיאוריה שלה ושל קוסוק הייתה שהקווים הם מעין מפה אסטרונומית ענקית. מאז עלו עוד השערות רבות ומסעירות אך קשה מאד להכריע למה באמת שימשו הקווים ואיך יצרו אותם.

 

איך אפשר לראות את קווי נסקה?

את קווי נסקה אפשר לראות בשתי צורות:

הראשונה היא עלייה למגדל תצפית (mirador) והשנייה היא בטיסה מעל האזור. הרוב המכריע של התיירים בוחר כמובן באפשרות השנייה.

יש לא מעט חברות שמבצעות את הטיסות במטוסים קטנים מאד. הטיסה לא מומלצת לטיפוסים חרדתיים (לאורך השנים היו כמה וכמה תאונות קשות שנבעו מתחזוקה לקויה של המטוסים ומיומנויות לקויות של צוות הטייסים. התאונה הקטלנית האחרונה קרתה ב 2016) וגם לא למי שסובל מבחילות (המטוס הקטן מבצע סיבובים חדים).

חברות פופולריות הן: Movil Air, Aero Paracas  ו AeroNazca.

יש כמה סוגי טיסות אבל הפופולרית ביותר היא טיסה של חצי שעה: 10 דקות המראה והגעה לאזור, 10 דקות בהן טסים כשהצורות מצד ימין, 10 דקות כשהצורות בצד שמאל. זאת כמובן כדי שכל הנוסעים יוכלו לראות.

מי שראה תמונות של האתר בספרים או ברשת, עלול להתאכזב: מרבית התמונות ערוכות והמציאות מבעד לחלון המאובק של המטוס נראית שונה מאד. הנה לדוגמה צילום (ללא עריכה) שצילמתי ובה נראה יונק הדבש שראיתם קודם:

ציור של ציפור גדולה במדבר- קווי נסקה

בכל מקרה, מרגש מאד לחלוף על פני צורות הענק. מלבד הרבה מאד קווים וטרפזים רואים גם צורות של חיות כמו: עכביש, קוף, קונדור, לוויתן ולטאה. חלק מהחיות הללו לא ממש מתגוררות במדבריות פרו והסיבה שצויירו כך, לעולם לא תתבהר.

האנשים שיצרו את הציורים האלה השתייכו לתרבות קדומה בשם תרבות נסקה. אנשי נסקה לא ידעו קרוא וכתוב והסודות שלהם הלכו עמם, כשתרבות האינקה כבשה את האזור.

ציור של קוף נסקה פרו

 

טיסות בשמי נסקה

כמה טיפים שאספתי לגבי הטיסות:

  • עלות טיסה של חצי שעה היא בין 70- 100 דולר. ההבדלים נעוצים בעונה, היצע וביקוש וכושר ההתמקחות שלכם.
  • מבנה המטוס וגודלו וצרים אצל רבים תחושת בחילה. כדאי להביא אתכם שקיות הקאה, אם אתם רגישים.
  • קצת מאכזב אבל קשה מאד לצלם את הצורותבלי ציוד מקצועי. כדאי לוותר על הניסיון. אני קניתי כמה גלויות במקום…
  • השעה הטובה ביותר להמריא היא בבוקר, כשהראות טובה. נסו לכוון לכך.
  • יש מספר סוכניות שאפשר לסגור בהן "דיל" של טיסה + ביקור באתר המומיות chauchilla. הדיל כולל איסוף מהמלון, טיסה וביקור בצ'אוצ'ילה.
  • שדה התעופה, שנקרא ע"ש מריה רייכה, הוא מקום לא מאורגן וכדאי להתארגן המתנה ממושכת.
  • לא לשכוח דרכון וכסף מזומן עבור מיסים (16 $).

דמות אדם - קווי נסקה

 

בית הקברות chauchilla

פחות מ 30 ק"מ מנסקא נמצא בית הקברות העתיק צ'אוצ'ילה בו נמצאו עשרות שלדים גולגלות ומומיות. האקלים היבש והמדברי שימר את המומיות בצורה מדהימה: רקמות של עור ושיער משוות למומיות מראה "חי" ממש. 

שלוש גולגלות בבית הקברות chauchila

הקברים נפרצו ע"י שודדי קברים שבזזו אותם ופיזרו את המומיות ברדיוס רחב של מאות מטרים. רבות מהגולגלות נמצאו פזורות באזור מה שגרם לחוקרים לחשוב תחילה שמדובר בטקס פולחני כלשהו, אך מחקר מתקדם יותר הוכיח שמדובר למעשה בגולגלות שמתאימות לשלדים במקום. ברבות מהן נמצאו חורים, והסיבה לכך לא ידועה. יתכן וכך ענדו למומיות שרשראות, שכן כמו במצרים, המתים נקברו עם כלי חרס, תכשיטים וחפצים אישיים.

בית הקברות מפורסם בזכות הסרט "אינדיאנה ג'ונס". אמנם הסצנה לא צולמה במקום, אבל בהחלט בהשראת האתר: מי שלא זוכר/ת, מוזמן להציץ:

עוד אטרקציות באזור:

  • מרחצאות cantalloc agueducts
  • אתר sandbording.

עד כאן הטיסה שלנו מעל קווי נסקה. מקווים שנהנתם לטייל איתנו! אם בא לכם לקבל עדכונים על מסלולים, טיולים ועוד מוזמנים להרשם לרשימת התפוצה- כאן.

keep in touch

לדף הפייסבוק "על הדרך"

לעמוד שלי באינסטגרם

להרשם לרשימת התפוצה

"

פוסטים אחרונים

טיול בארה"ב וקנדה
ריבה ארז

וושינגטון עם ילדים

וושינגטון עם ילדים ומתבגרים- טיול משפחתי בעיר הבירה המרשימה של ארה"ב. מוזיאונים מרשימים, גנים, פארקים ובילויים לכל המשפחה. כל ההמלצות כאן!

יוצאים לדרך »

Stay in Touch

נישאר ידידים?