als1 057

"למכור קרח לאסקימוסים"- שבוע בלפלנד עם מתבגרים.

צילם: איציק טל

לפלנד היא לא ממש מדינה אלא חבל ארץ ששייך כיום לארבע מדינות. החורף בלפלנד נמשך חודשים ארוכים ובמהלכו יורד שלג כבד שמכסה את ההרים ויערות האורן ומקפיא את האגמים והמפלים.

רוב המטיילים מגיעים לאזור בחורף, כדי להנות בנוף מיוחד ואטרקציות שקשורות לשלג וקרח.

מזחלת שלג לפלנד

זוהר צפוני

את הזוהר הצפוני ראינו מחלון המטוס, אחר כך יצאנו פעמיים לנסות ולראות אותו אבל לא הצלחנו… זה תלוי הרבה במזל. כדי לראות אותו מומלץ לצאת מחוץ לעיר במקום שאין בו אורות.

הטיול שלנו נערך בחודש מרץ, בחופשת פורים. מזג האוויר היה קר, אבל ממוצע לעונה.

מלון: Scandic Pohjanhovi במרכז רובניימי. במלון יש ברכת שחייה קטנה אבל המים היו קרירים מדי בשבילי בעונה הזאת.

ביגוד: ביום הראשון לקחו אותנו למחסן גדול בו קיבלנו ציוד מקצועי שכלל חרמונית, כפפות ועוד. מהבית הבאנו גטקס וגופיות טרמיות.

אטרקציות בלפלנד (רמז: השלג דאשתקד סבבה לגמרי)

אומרים שלאסקימוסים יש 100 מילים שונות לתאר שלג. לא יודע אם זה נכון אבל האטרקציות בלפלנד כולן קשורות לשלג שלג ועוד שלג: מזחלות שלג, אופנועי שלג, מגלשות שלג וכו'. שבוע של הרבה לבן מול העיניים. אז הנה האטרקציות העיקריות שהספקנו לחוות בלפלנד:

שייט בשוברת הקרח

שייט בספינת הענק "סמפו" ששוברת את שכבת הקרח העבה של הים הבלטי בעזרת החרטום שלה ומאפשרת לספינות לשוט ולהביא מוצרים לתושבי האזור.

אחרי הספינה שטו כמה סירות קטנות יותר בנתיב שהיא יצרה. הביקור כולל סיור בספינה ובחדר המנועים וארוחת צהרים. ארוחת הצהריים שקיבלנו הייתה דומה בכל מקום: מרק סלומון. בהתחלה לא העזתי לגעת אבל אחרי כמה ימים התרגלתי…  בסוף הארוחה קיבלנו שוקו חם עם קצפת. אבל החוויה האמתית ביום הזה  היא לא באמת הביקור בספינה אלא שחייה במי הקרח.😂

עולים על חליפה מיוחדת שדומה קצת לחליפת חלל (פותחה בנאס"א), החליפה עשויה מחומר מבודד מיוחד כך שמי שקופץ למים לא מרגיש את הקור. אפשר לצוף ולהסתכל לשמיים. הקטע הוא שבתוך הים מרגישים יותר חם מאשר על סיפון הספינה.

כשעולים בחזרה לספינה מקבלים תעודה מיוחדת.

ארמון הקרח:

ארמון שעשוי כולו מקרח כולל כיסאות, שולחנות, מיטות וגם קפיטריה שבה מגישים משקאות בכוסות של קרח.

זה אחד המקומות המיוחדים שהיינו בהם בטיול. המדריך הסביר לנו שהגענו זמן לא רב לפני שהארמון נסגר לקיץ. בכל שנה הארמון נמס בחודשי הקיץ ובונים אותו מחדש בסתו.

הביקור בארמון היה חוויה ממש מיוחדת וקשה להאמין שאפשר לעשות כל כך הרבה מוצרים מקרח. כל המקום מקושט בפסלי קרח מהממים! מה שכיף הוא שמותר לגעת בכל המוצגים.

באחד החדרים הייתה מיטה עם פרווה ושכבתי עליה לנוח. הורדתי את הכפפות והתכסתי בפרווה 😉

חדר בארמון הקרח לפלנד

ארמון הקרח בלפלנד

שמורת קוראמה:

שמורה שנמצאת לא רחוק מרוביניאמי. ביום שביקרנו בה היה "רק" 2- מעלות ושמש בצבצה. הלכנו עם נעליים מיוחדות עד שהגענו למפלים הקפואים. אפשר לגעת בהם וללכת מאחוריהם. האמת שזה קטע די נחמד, כאילו אתה מצליח לתפוס רגע בזמן.

שמורת קוראמה לפלנד

הכפר של סנטה קלאוס:

כפר תיירותי שנמצא לא רחוק מרובניימי, ממש על קו הרוחב הארקטי.  הכפר נחשב  לאטרקציית חובה למבקרים באזור. בכפר הרבה חנויות מזכרות וגם אפשר ללחוץ יד לאיש שמחופש לסנטה. ראינו גם איש שלג עצום בגודלו והצטלמנו איתו.

ביקור בחוות איילים:

בעבר האיילים היו עבור הלאפים מה שהגמלים עבור הבדואים: הם שימשו כבהמות משא, הלאפים אכלו את הבשר שלהם, שתו מהחלב שלהם והשתמשו בקרניים שלהם. בביקור בחוות האיילים מסבירים המקומיים על אורח החיים המסורתי והתנסנו גם בדייג מסורתי בעזרת חור מיוחד שעשינו בקרח. אחר כך לקחו אותנו לסיבוב על מזחלת איילים שהתהפכה ונרטבנו לגמרי.

ביקור בכפר מקומי:

ביקרנו בכפר קטן שם פגש אותנו אדם מקומי שסיפר לנו על התרבות ואירח אותנו בבקתה שלו. ליד הבקתה יש מגלשת קרח טבעית שאפשר להתגלש עליה. אחרי הסיור ישבנו מסביב למדורה ואכלנו מרשמלו

בקתת עץ בלפלנד

צפייה בספורט חורף:

מתקן מיוחד לקפיצות סקי. במקום זה הנבחרת האולימפית של פינדלד מתחרה.

הלכנו גם למשחק של הוקי קרח ברובניימי.

רכיבה על אופנועי שלג:

נסיעה באופנוע שלג אמורה להיות האטרקציה המרכזית של האזור. אלא שכשהגענו התברר  שילדים לא באמת יכולים לנהוג על אופנוע השלג. הם יכולים לשבת עם נהג מבוגר או להצטרף לכלי רכב מיוחד שמסיע מספר ילדים ב"מזחלה נגררת". היה יום קר במיוחד וקיבלנו שמיכות פליז להתחמם בזמן הישיבה במזחלת.

אופנועי שלג לפלנד

פארק רנואה:

ספארי לחיות מקומיות ובו דובים (ראינו גם דוב קוטב וגם דוב חום), מכרסמים לבנים  והרבה ינשופים לבנים מדהימים.

חוות כלבי האסקי:

התארחנו בחווה לגידול כלבי האסקי סיבירי ועשינו סיבוב במגלשות שרתומות אליהם. הכלבים מוחזקים בכלובים די קטנים.

הכלבים רצו מהר ההרגשה הייתה ממש כמו רכבת הרים.  היו פעמים שהם עצרו פתאום  באמצע הדרך במקרה כזה המדריך צעק להם מילה בלאפית והם המשיכו. היה לנו מאד קר. המזחלת נוסעת מהר מאד וישבנו סמוך לרצפה כך שהשלג עף עלינו.

חוות כלבי הסקי סיבירי

מוזיאון ארקטום:

מוזיאון טבע שמוקדש לחיות והצמחים המיוחדים של האזור.

קניון ברובניימי:

עם כל הכבוד לאטרקציות, טיול בחו"ל הוא לא ממש טיול אם אין בו קניות.

אז לא רחוק מהמלון שלנו היה קניון נחמד. אחרי כמה ימים החרמונית מתחילה להעיק כך שלמרות שהיה קפוא, החלטנו ללכת בלעדיה. בתוך הקניון מחומם ממש כך שמבאס להסתובב שם עם בגדים חמים. לפני שעזבנו קנינו לנו גלידה והלכנו חזרה ברגל כשהגביע ביד. בכיכר המרכזית (כיכר לורדי) יש מצלמה שמצלמת 24 שעות ביום לייב וגם מד טמפרטורה. על המסך ראינו שמינוס 16 מעלות…

טיול מדברי באזור ניצנה

ממש כשהסתיים הסגר השני הרגשנו שאנחנו חייבים, ממש חייבים ,לצאת למרחבים ולגלות מקומות חדשים. אז לצאת למרחבים, מילא. אבל לגלות מקומות חדשים בלי לעבור בנתב"ג?

אל מזהב בהודו

באנו חושך לגרש- פסטיבל הדוסרה בעמק קולו, הודו.

ליהודים יש את חנוכה ולנוצרים יש את כריסמס ומה עם ההודים? גם הם חוגגים את בואו של החורף והתקצרות הימים, בחג מיוחד שמסמל את ניצחון האור על החושך.
חג הדוסרא (dussrha) בעמק קולו נחשב לאחד הפסטיבלים הססגוניים והמיוחדים בצפון הודו.

קבר טימור לנג

"בוא נעבור בדרך המשי"- 10 ימים באוזבקיסטן

אוזבקיסטן היא מדינה שנמצאת על דרך המשי העתיקה שחיברה בין המזרח הרחוק לאסיה. ביקור בערים האקזוטיות בוכרה, סמרקנד, חיווה וטשקנט על שווקיהן ומבצריהם המאותרים באריחים כחולים וכתובות סופיות עתיקות.