פטרה ירדן

מסלול טיול בירדן – פטרה, ואדי רם ועקבה

ירדן מסלול טיול: קפצנו לכמה ימים לבקר את השכנה ממזרח וחזרנו עם המלצות על מסלול טיול, לינות, מקומות יפים ועוד. מוזמנים להצטרף לטיול שלנו לפטרה, ואדי רם ולקינוח נופש בעקבה.

יוצאים לדרך?

צילום תמונות: איציק טל

 

טיול לירדן- מידע שימושי

למרות שירדן קרובה מאד לישראל והמעבר אליה נעשה בדרך כלל יבשתית, ביקור בירדן כרוך בהתארגנות מראש ולא מעט טירטור.

ישראלים שמבקשים לעבור את הגבול יכולים לעשות זאת באחד משני מעברי גבול: הצפוני יותר (ליד בית שאן) והדרומי יותר- מעבר יצחק רבין הסמוך לאילת. מרבית האתרים הפופולרים נמצאים בדרום המדינה ולכן, בהתאמה, רוב הישראלים בוחרים לחצות את הגבול במעבר הדרומי.

על מנת לחצות את הגבול תזדקקו לסוכן ירדני שיגיע לקחת אתכם מהמעבר תמורת תשלום. בעלי דרכון ישראלי לא יכולים לחצות את הגבול בלי סוכן כזה,ולכן חשוב לתאם מראש עם מדריך מקומי.

אחרי שמצאתם סוכן יש לסגור עמו תאריכים, מסלול ולשלוח צילום של הדרכון שלכם.

טיפ

ישראלים בעלי דרכון זר זקוקים גם הם לסוכן מקומי. אם לא תיאמתם מראש מדריך שיחכה לכם, תוחזרו לאחור כלאחר כבוד.

מעבר לירדן

חניה: יש חניון מסודר לרכב סמוך למעבר.

דרכון: ודאו שהוא בתוקף לחצי שנה.

אגרת מעבר: את אגרת המעבר הישראלית יש לשלם מראש באתר מלגם. העלות היא 107 ש"ח. כדאי לשים לב לתאריכים שממלאים משום שלא ניתן לשנותם לאחר התשלום.

שעות הפעילות למעבר נוסעים הינן, בימים א'-ה' בין השעות 08:30-15:30.

תעודת רישום: איושר הרשמה מראש באתר הירדני visit Jordan. יש לשים לב לתאריכים וכן למקום חציית הגבול:- Wadi Arava Crossing (אם אתם מתכננים לחצות במעבר יצחק רבין) או ב  SHEIH HUSSEIN BRIDGE (אם אתם מתכננים לחצות במעבר נהר הירדן) 

שאטל: מהצד הישראלי לצד הירדני. עלות: 5 שקלים. תדירות: כל 45 דק'.

הזמנה למלון: השילטונות הירדנים דורשים אישור מודפס שמעיד על כך שהזמנתם מלון בירדן.

מה אסור להביא אתכם בתיק: תשמישי קדושה, נשק, רחפנים.

אגרה בצד הירדני: 15$ תשלום במקום.

האם טיול לירדן מסוכן?

קשה להעריך את רמת הסכנה בירדן. אזורי הטיול המתויירים מאובטחים ושמורים והתחושה הכללית בטוחה. אך כמובן שחשוב להיות עירניים ולהשמר.

קיימת אזהרת מסע לירדן (רמה 2: איום מזדמן, המלצה לנקוט באמצעי זהירות מוגברים).

ירדן- מסלול טיול קצר

יש בירדן הרבה מאד מה לעשות ומה לחוות, אך מרבית המטיילים מגיעים לאזור על מנת לבקר בעיר הנבטית פטרה שהיא אחד מהאתרים היפים והמיוחדים ביותר במזרח התיכון.

הנה הצעה למסלול קצר של יומיים ואחריו נופש בעיר עקבה.

ואדי רם- טיול ג'יפים בירדן

טיול ג'יפים ואדי רם

יום מספר 1

שמורת הטבע הירדנית "ואדי רם" נמצאת במרחק לא גדול ממעבר הגבול. מדובר בשמורה שהוכרזה ע"י אונסק"ו כאתר מורשת עולמי בזכות ממצאים ארכאולוגיים שנמצאו כאן וכן בזכות הנוף הייחודי. יש הרבה מאד מה לראות בשמורה ובעונה המתאימה בהחלט כדאי לחשוב על טרק רגלי.

אופציה פופולרית יותר היא טיול ג'יפים שניתן לארגן דרך הסוכן עמו סגרתם מראש את הטיול. השבטים הבדווים שחיים באזור מתפרנסים מתיירות ופיתחו מגוון של אפשרויות כמו טיפוס הרים, גלישת חולות, טיולי סוסים ועוד.

ואדי רם-ירדן

שם המקום "רם"- מקורו בארמית ופירושו, כמו בעברית "גבוה". הנוף המדברי שימש כלוקיישן לכמה סרטים מפורסמים ובהם "לורנס איש ערב" "חולית" ועוד.

טיול ג'יפים בואדי רם, כולל בדרך כלל ביקור בדיונות החוליות (אם רוצים אפשר גם לתאם גלישת חולות), ביקור בקשתות הסלע ונסיעה לראות את הפטרוגליפים העתיקים.

מסלול טיול בירדן ואדי רם

גלישת חולות-ירדן עם ילדים

טיול מאורגן לירדן-מדריכים במנוחה

לינה בואדי רם

 

Rum Planet Camp

קאמפ בניהול משפחה בדואית, ניתן לבחור בין לינה באוהל גלמפינג עם שירותים משותפים ללינה בחדר עם שירותים פרטיים. ארוחת ערב בסגנון בדואי מוגשת בערב.

Memories Aicha Luxury Camp 

לינה ב"באבלס"- מעין איגלו עם גגון שקוף, דרכו ניתן לצפות בכוכבים בלילה. יש אפשרות גם לחדרים למשפחות.

לא מצאתם מה שחיפשתם? בואדי רם יש לא מעט אפשרויות לינה, רובן ברמה גבוהה.

 

ירדן מסלול טיול » יום טיול לפטרה

יום מספר 2

בדרך לפטרה כדאי לעצור בתחנה הישנה של ה"רכבת החיג'זית", שחיברה את דמשק, עכו, ירדן ומדינה. במקום שרידי קטר וכמה קרונות ו… כמובן, בדואים שמוכרים תה עם שיבא.

משם ממשיכים עד למרכז המבקרים של פטרה, העיר הנבטית המיסתורית בלב המדבר. הנבטים היו עם נוודי שמוצאו מחצי האי ערב. הם עסקו במסחר והעבירו תבלינים ובשמים בדרכים המדבריות. ניתן לקרוא עוד על הנבטים בישראל בפוסט על ניצנה.

העיר פטרה הייתה מרכז נבטי גדול ובו קברים ושרידי פולחן אלילי. האזור כולו מוכרז כשמורת טבע וניתן לעשות בו מסלולי הליכה רבים ומעניינים. המסלול ה"קלאסי" אותו עושים מרבית התיירים הוא מסלול יומי (6-8 שעות) באתרים המרכזיים של העיר, שהוכרה כאתר מורשת עולמי.

הסלע האדום

"מעבר להרים ולמדבר,
אומרות האגדות, ישנו מקום,
שאיש ממנו חי עוד לא חזר,
והוא נקרא: הסלע האדום.
הו, הסלע האדום – האדום"

(חיים חפר)

דור הצעירים שגדל בישראל לאחר קום המדינה, גדל על מיתוסים פלמ"חים וחיפש הרפתקאות וריגושים. פטרה או בכינוייה "הסלע האדום" הייתה בעינהם מקום קסום ומושא לכיסופים. 

מאיר הר ציון ורחל סבוראי היו הראשונים שגנבו את הגבול ותוך סיכון חייהם הגיעו לפטרה וחזרו ממנה כעבור חמישה ימים. הצלחתם הלהיבה רבים אחרים שניסו ללכת בעקבותיהם. 12 מתוכם מצאו את מותם בניסיונות הללו.

השיר שכתב חיים חפר בשנת 1958, עם הלחן הדרמטי, נכתב כמה חודשים אחרי מותם של קבוצה של חמישה צעירים שניסו להגיע לפטרה ונורו ע"י הבדואים בדרכם. כשיצא השיר, הטענה הייתה שהוא מעודד צעירים לסכן את חייהם ובן גוריון אסר לחלוטין על השמעתו. 

תמונה מתוך ויקיפדיה

ירדן מסלול טיול » פטרה

אזור פטרה הוא אזור מרתק ויש בו לא מעט תצורות סלע, מבנים עתיקים ודברים מעניינים לראות. ניתן לטייל במקום כמה ימים אבל מרבית המבקרים מגיעים לביקור יומי של 6-8 שעות.

כך או כך, מדובר ביום עמוס עם הליכה ארוכה כך שכדאי לנעול נעלי הליכה טובות. 

כדי להמנע משעות העומס בפטרה כדאי להגיע מוקדם מאד (האתר נפתח בשעה 06:00 בבוקר!). אם אתם טיפוסים של ערב דווקא, בחודשי הקיץ האתר פתוח עד 18:00 ואפשר לסייר אחרי ארבע, אז יש פחות קהל.

טיפ

לאורך המסלול הראשי יש הרבה דוכנים שמוכרים בהם שתיה וחטיפים. אם לא בא לכם לסחוב הרבה על הגב, אפשר לבנות על קניית מים במקום.קצת יקר, אבל עדיין שווה.

פטרה-לא רק הסלע האדום

מסלול טיול בירדן-מדריך פטרה
מרכז מבקרים פטרה

במרכז המבקרים קונים כרטיסי כניסה, העלות: 50 דינר ליום או 55 ליומיים. ילדים נכנסים חינם. התשלום במזומן בלבד.

הסכר

סמוך לכניסה לסיק שמוביל פנימה, ניתן לראות סכר עתיק ששוחזר. הסכר הוא חלק ממפעל מים נבטי שניצל את מי שהשיטפונות באזור לטובת התושבים. הסכר שוחזר בשנת 1963 אחרי ש 23 תיירים מתו בשטפון במקום.

מבנה הסכר המשוחזר פטרה ירדן מסלול טיול

הסיק

מעוק צר שקירותיו גבוהים והוא מוביל לתוך העיר פטרה. המקום מזכיר מאד מקומות אחרים בהם ביקרתי ובהם הקניון האדום סמוך לאילת וקניון אנטילופ במערב ארה"ב. 

הסיק נקיק שמוביל לפטרה

על קירות הסיק יש תבליטים שונות ושרידי מערכת מים עתיקה. אורך הסיק כקילומטר וחצי אותם הולכים ברגל. ממליצה להמנע מרכיבה על חמורים/ גמלים/ סוסים שסובלים מאד מחום ותנאי חיים קשים ולא הולמים.

לקראת הסוף הוא הופך להיות צר וחשוך ואז מתוך החשכה מופיע "מקדש האוצר" שהוא החלק המוכר והמצולם של פטרה.

פטרה- מסלול טיול ירדן

מקדש האוצר- חזנת פרעון

חזנת  (Treasury) נקרא כך משום שהבדואים באזור האמינו שבתוך המבנה טמון אוצרו של פרעה המצרי. המבנה השתמר בצורה מרשימה בזכות הבידוד שלו ומיקומו ששומר עליו מרוחות וגשם.

המבנה הוא למעשה חלקת קבר שנחצבה ישירות מתוך הסלע. כשהשמש מאירה עליו נגלה צבעו הורדרד במלוא הדרו. זה קורה בשעות הבוקר (9 עד 11) ובשעות אחה"צ (16:30 עד 17:30).

חזנת פרעה-פטרה ירדן

רחוב חזיתות האבן street of facades

חזיתות קברים בפטרה- ירדן מסלול טיול

 
התיאטרון

תיאטרון ובו 43 שורות וכ 8000 מקומות ישיבה. התיאטרון כולו חצוב בסלע ורק הבמה עשויה באבן. ההשערה היא שהתיאטרון שימש לצרכי פולחן.

מסלול טיול בפטרה ירדן-התיאטרון העתיק

הקברים המלאכותיים

חמישה קברים גדולים שחצובים בסלע ושימשו עפ"י ההשערה כקברם של מלכים נבטיים.

מסלול בפטרה הסלע האדום

א-דיר ("המנזר")

הדיר הוא לא באמת מנזר, אלא מקדש נבטי שנמצאו בו ציורי צלבים של עולי רגל נוצרים. המבנה נמצא במרומי הר ויש לטפס כ- 800 מדרגות כדי להגיע אליו. המראה בהחלט שווה משום שהמבנה גדול יותר אפילו מהח'זנה.

הדיר- המנזר בפטרה

פטרה הקטנה- סיק אל באריד

מקום שנמצא כתשעה קילומטר מפטרה. הסברה הרווחת היא שמדובר בנקרופוליס- קברים של בני המעמד הבינוני שלא יכלו להקבר בתוך העיר פטרה. הכניסה ללא תשלום.

פטרה הקטנה ירדן

איך מגיעים לפטרה- מדריך

האם מסוכן בפטרה ירדן

לינה באזור פטרה- ואדי מוסא

Petra Boutique Hotel

מלון ארבעה כוכבים שנמצא סמוך למרכז המבקרים של פטרה. בחירה מוצלחת לאלו שרוצים להגיע לאתר בשש בבוקר או להישאר למופע הלילי "פטרה בלילה".

Petra Boutique Hotel

מלון ארבעה כוכבים שנמצא סמוך למרכז המבקרים של פטרה. בחירה מוצלחת לאלו שרוצים להגיע לאתר בשש בבוקר או להישאר למופע הלילי "פטרה בלילה"

Petra Moon Hotel

מלון ארבעה כוכבים, כולל ארוחת בוקר עשירה ובריכת שחייה.נמצא קרוב לכניסה למרכז המבקרים

איך מגיעים לפטרה ירדן

ירדן מסלול טיול » נופש בעקבה

אחרי יומיים של התרוצצות במדבריות ובדיונות, מגיע לנו בהחלט נופש. עקבה היא ה"תאומה" של אילת, מעבר לים  והמחירים במלונות שלה זולים בצורה משמעותית. אם כבר שילמתם לסוכן ואגרה, בהחלט משתלם להישאר לכמה ימי חופשה מפנקת.

בעקבה יש שני אזורים עיקריים לנופש: 

איילה אואזיס- האזור הצפוני שבו מפרצים כחולים ונוף מהמם. בשנים האחרונות האזור התפתח מאד וכעת יש שם אזורי בילוי, בתי קפה ועוד.

טאלה ביי- האזור הדרומי והותיק יותר שבו מלונות פאר והרבה פינוקים.

מה עושים בעקבה?

אם הגעתם לעקבה ליומיים שלושה, כדאי להישאר במלון ולהנות מכל הפינוקים שיש בו. מי שמתעקש לצאת ולתור את העולם, בכל זאת ימצא מה לראות:

  • פארק המים של עקבה "סארייה עקלה" מציע למשפחות עם ילדים יום של כיף בין מגלשות ובריכות מיוחדות. המקום מספק מצופים בכניסה.
  • האקווריום של עקבה- מקום קטן שבו ניתן לראות דגים מים סוף. נמצא סמוך לנמל עקבה.
  • מוזיאון עקבה- כרגע סגור לשיפוצים.
  • בעקבה יש גם אפשרות לספורט ימי וטיולי טרקטורונים במחירים נוחים.

עקבה מלון- נופש בירדןצילם: Colin Tsoi 

מלונות מומלצים בעקבה

 

 Mövenpick Resort Aqaba – מלון מובנפיק

מלון חמישה כוכבים פופולרי מאד בקרב הקהל הישראלי.  חובבי צלילה ימצאו במלון מועדון צלילה שמספק הדרכה וציוד.

המלון נמצא בטאלה ביי.

Al Manara אל מנרה

מלון חמישה כוכבים מפואר מאד ומעוצב בסגנון מזרחי. המחירים לא זולים אבל רמת המלון גבוהה מאד.

InterContinental Aqaba – אינטרקונטיננטל

מלון חמישה כוכבים מפואר עם חוף פרטי, חדרים מרווחים וארוחת בוקר טובה.

המלון נמצא באזור Ayala

Dweik Hotel 3- דוויק 3 הוטל

מלון ארבעה כוכבים. לא נמצא על החוף אבל קרוב למרכז עקבה וכן לפארק המים. תמורה טובה למחיר.

תודה שהצטרפתם אלי לטיול שלי בירדן: לסלע האדום בפטרה, לדיונות בואדי רם ולמלונות הפאר בעקבה. מזמינה אתכם להרשם לטיולטר ומדי פעם אעדכן על יעדים חדשים.

להתראות על הדרך!

על הדרך בלוג גילוי נאות

keep in touch

"

פוסטים אחרונים

מונטנגרו למטייל
אירופה טיולים
ריבה ארז

מונטנגרו למטיילים- מסלול של שבוע

טיול כוכב במונטנגרו- מסלול לשבוע. למונטנגרו יש משהו לכל אחד וכל אחת: נופים מטריפים, שמורות טבע ירוקות, תצפיות, חופי ים, מרינות לעשירים ורפטינג למשפחות. מזמינה אתכם ואתכן להצטרף לטיול כוכב במונטנגרו בחודש אוגוסט.

יוצאים לדרך »

נישאר ידידים?